Tannkjøttsykdommer

Tannkjøttsykdommer, eller periodontale sykdommer, er sykdommer som rammer tannkjøttet og/eller fibrene rundt tannroten. Fibrene rundt tannroten er festet til kjevebenet, og også kjevebenet kan derfor påvirkes av periodontale sykdommer. Gingivitt og periodontitt er de to hovedgruppene innen tannkjøttsykdommer. Begge sykdommene er bakterielle infeksjoner, men periodontitt rammer fibrene rundt tannroten mens gingivitt rammer tannkjøttet.

Gingivitt

Gingivitt er en betennelse i tannkjøttet som oppstår når bakteriebelegg brer seg nedover tannhalsen under tannkjøttet. Symptomene kan være rødt og hovent tannkjøtt, blødninger eller dårlig ånde, men gingivitt oppdages som regel først av tannlegen. Gingivitt kan kureres, men ubehandlet kan betennelsen utvikle seg til periodontitt.

Periodontitt

Periodontitt forårsakes også av at bakteriebelegg brer seg nedover tannhalsen under tannkjøttet, men denne betennelsen rammer fibrene som fester tennene til kjevebenet og ikke bare tannkjøttet. Periodontitt fører til en gradvis reduksjon av tannens feste til kjeven og i verste fall kan tannen løsne. Periodontitt kommer snikende og har ofte enda færre symptomer enn gingivitt. Ødeleggelsen kan gå så langt før man oppdager infeksjonen at det første symptomet vises ved en eller flere løse tenner. Tilstanden er i de fleste tilfeller kurerbar, men periodontitt kan blusse opp igjen selv etter at den er kurert. Derfor er det viktig å opprettholde gode rutiner for munnhygiene etter behandlingen.

Diagnostisering

Etter en helt vanlig undersøkelse og røntgenbilder hos tannpleier eller tannlege kan det stilles diagnose. Noen ganger tas et par bakterieprøver. Påviser tannlegen eller tannpleieren periodontitt måles avstanden mellom tannkjøttskanten og kjevebenet for å finne ut om noe kjeveben har gått tapt. Tapt kjeveben kommer ikke tilbake, men med riktig behandling kan utviklingen stabiliseres slik at ikke mer ben brytes ned.

Munnhygiene

Tannkjøttsykdommer kan oppstå som følge av dårlig immunsystem, medisinbruk og genetikk. De aller fleste tannkjøttsykdommer oppstår likevel som følge av utilstrekkelig renhold av tennene, og ses ofte i sammenheng med røyking. God munnhygiene er derfor den viktigste forebyggende faktoren, og en stor del av behandlingen av periodontale sykdommer. Før behandling begynner gis det veiledning i egenhygiene for å forhindre at ytterligere betennelser oppstår.

Egenhygiene

Puss tennene morgen og kveld. Sørg for å pusse alle tennenes flater rene for bakteriebelegg, men puss forsiktig. Bruk mellomromsbørster for å børste vekk bakteriebelegg og matrester som ligger i mellomrommene mellom tennene. Bruk tanntråd eller tannstikker for å rense mellomrommene mellom tennene som er for små til at mellomromsbørsten kommer til.

Behandling av tannkjøttsykdommer

Alt bakteriebelegg fjernes fra tannroten under tannkjøttet med spesialinstrumenter, og dette gjøres i flere omganger. Dersom tannkjøttsykdommen har kommet veldig langt i prosessen hender det at det må utføres kirurgiske inngrep for å stanse infeksjonsspredningen. Disse inngrepene utføres av en tannlege eller en spesialist på periodontale sykdommer (periodontist). Antibiotika er også noen ganger nødvendig for å dempe betennelsen.

Oppfølging

Etter behandlingen får man regelmessig profesjonell tannrens og oppfølging hos tannpleier, tannlege eller periodontist for å sørge for at infeksjonen ikke blusser opp igjen. Etter behandling av periodontitt sørger jevnlig rens og oppfølging for at kjevebenet ikke brytes ned ytterligere og at tennene kan beholdes.

Tap av tenner

Tanntap som følge av periodontitt kan erstattes med implantater, men denne behandlingen forutsetter at kjevebenet er sterkt nok og at sykdommen er ferdig behandlet. Tåler ikke kjevebenet innsettelsen av en skrue kan det gjennomføres kirurgisk benoppbygging av kjevebenet eller framstilles en tradisjonell tannprotese eller tannbro. Tannbroen består av flere sammenkoblede tannkroner som festes på egne, gjenstående tenner. En tannprotese består også av flere sammenkoblede tannkroner, men disse er festet i et underlag som legges over gummen.

Refusjon

Kostnaden av jevnlig rens og oppfølging hos tannpleier, tannlege eller periodontist dekkes delvis i tilfeller av periodontitt. En større andel dekkes ved større behandlinger. Behandling av gingivitt dekkes ikke. Ved tap av tenner grunnet periodontitt kan en tannerstatning dekkes delvis.