Lystgass

Lystgass er angstdempende og som regel for å hjelpe pasienter med tannlegeskrekk å gjennomføre tannbehandling. Gassen har en søvndyssende effekt og en svakt smertedempende effekt.

Lystgass tilbyr vi til våre pasienter med tannlegeskrekk, eller odontofobi, for å hjelpe de med å gjennomføre en tannbehandling. Gassen har en angstdempende effekt, i tillegg gir den en søvndyssende og en svakt smertedempende effekt.

Ved tannbehandling med lystgass er det viktig at du har med noen som kan følge deg til og fra tannlegen. Du skal ikke kjøre bil resten av dagen.

Hva er lystgass?

Lystgass er angstdempende og benyttes som regel for å hjelpe pasienter med tannlegeskrekk å gjennomføre tannbehandling. Gassen har en søvndyssende effekt og en svakt smertedempende effekt.

Lystgass gis sammen med oksygen gjennom en maske over nesen. Mengden kan reguleres underveis i behandlingen og kan gis i kombinasjon med beroligende tabletter.

Du er våken under behandlingen, men det kan hende du ikke husker alt etterpå. Mange opplever at lystgassen er muskelavslappende og gir en svak euforisk følelse.

Når brukes lystgass hos tannlegen?

Lystgass brukes på engstelige pasienter som har vanskelig for å gjennomføre tannbehandling. For mange av disse pasientene vil det være enklere å gjennomføre behandlingen. Tannbehandling med lystgass krever at tannlegen har spesiell kompetanse og utstyr.

Hvem kan få lystgass?

Tannbehandling med lystgass forutsetter at du er i stand til å puste gjennom nesen, at din generelle helse tillater det og at du ikke går på visse medisinske medikamenter eller er allergisk.

Hva er viktig å vite etter å ha fått lystgass?

Virkningen av lystgassen går svært raskt ut av kroppen når behandlingen er ferdig. Likevel må du ha med deg noen som kan følge deg til og fra behandlingen. Du skal ikke kjøre bil resten av dagen.

Finn din tannklinikk

På disse tannklinikkene tilbyr vi tannbehandling med lystgass: