Begrenset tannlegetjeneste på grunn av COVID-19: Hva er tiltakene og hvilke konsekvenser får det for pasienter?

I forbindelse med Koronasituasjonen anbefaler helsemyndighetene en rekke tiltak for tannhelsetjenesten. Blant annet skal det iverksettes strenge smittebegrensende tiltak og kun pasienter med akutte behov skal behandles.

Men hva betyr dette for folk flest og hva menes med akutte behov? Carl Christian Blich, tannlege hos Norges største tannlegekjede, Colosseum Tannlege kommer med informasjon om tiltakene som gjøres og konsekvensene det får for pasienter.

Som Norges største tannlegekjede, med 34 klinikker over hele landet vil Colosseum Tannlege fortsette å behandle pasienter med akutte behov. Dette gjelder blant annet smerter og infeksjoner.

– Det er to ting som er viktig i forbindelse med Koronasituasjonen. At vi gjør alle tiltakene vi kan for å begrense smitte, samtidige som pasienter med akutte behov får den nødvendige hjelpen. Akutte behov er definert som smerter og infeksjoner, altså ikke-kosmetiske behandlinger. Dersom du er usikker eller har akutt behandlingsbehov, anbefaler vi at du tar kontakt med din lokale tannklinikk, sier Carl Christian Blich, i Colosseum Tannlege.

Smittevern og rutiner hos klinikkene

For at pasientene som trenger behandling, tannleger og hjelpepersonell skal kunne føle seg trygge, er det iverksatt en rekke strenge smittevernstiltak på samtlige av klinikkene til Colosseum Tannlege.

– I disse dager har vi naturligvis ekstra søkelys på de allerede svært strenge og godt etablerte hygienerutinene på våre klinikker. I tillegg setter vi opp behandlingene med så godt «mellomrom» som mulig slik at det er færrest mulig pasienter inn og ut samtidig. Vi anmoder også foresatte om å ikke bli med til klinikken, for å minimere risikoen for smittespredning, fortsetter Blich.

De nye tiltakene får altså konsekvenser for mange nordmenn som hadde planlagt en tur til tannlegen i nærmeste fremtid. Alle kosmetiske behandlinger og rutinekontroller blir med andre ord utsatt. Men utfordringer som ikke er akutte kan fortsatt oppstå, for eksempel problemer med tannreguleringen. Også her finnes det gode råd og informasjon til hva man bør gjøre nå.

Mange unge har regulering, og kan oppleve utfordringer med reguleringen som kan skape irritasjon og ubehag. Det finnes flere løsninger på dette, som ikke krever at du går til tannlegen med en gang. De to vanligste utfordringene er:

• Løs kloss/bracket: Dette er ikke farlig, men er det plagsomt kan man prøve å løsne klossen fra buen og vippe den av (dvs åpne «døra» på klossen/dra den ned slik at buen er løs). Det viktigste er til enhver tid at pasienten ikke har stort ubehag. Alt annet kan fikses senere, forteller, Blich og fortsetter:
  • Dersom buen stikker/gnager: Ved ubehag pga. at buen eller annet på reguleringen stikker eller det gnager kan dere prøve å klippe buen med en negleklipper e.l., eventuelt bruke voks der det stikker eller gnager. Ved bruk av voks er det viktig at det er så tørt som mulig der dere plasserer voksen. Også ved problemer pga. stikking og gnag er fokuset at pasienten ikke skal ha ubehag. Alt annet kan fikses senere. Vær kreativ og ta kontakt hvis behov når dere har anledning, avslutter Blich.

Oversikt over behandlingstyper og kategori

Behandlinger som SKAL utsettes:

• Årlig kontroll/undersøkelse der det IKKE er mistanke om infeksjon eller alvorlig karies
  • Gratiskonsultasjoner sett opp imot kosmetisk/estetisk behandling
  • Vanlige kjeveortopediske kontroller
  • Bytte av fyllinger der det ikke er fare for infeksjon innenfor karantenetiden
  • Små frakturer/hjørner som er falt av.

Behandlinger som kan gjennomføres:

• Akuttbehandling/smertelindring
  • Konserverende eller protetisk behandling der det foreligger fare for infeksjon i karantenetiden
  • Akutt periodontal behandling der det foreligger fare for forverring av situasjonen i karantenetiden
  • Akutt hjelp til kjeveortopediske pasienter
  • Akutte «sosiale» behov. Eks store defekter som er synlige i fronten

NB! Dersom du har symptomer som gir grunn til a? mistenke at du er smittet med corona er det viktig at du ikke møter frem til klinikkene. Da må du først ringe for nærmere avtale.