Periodontitt er betennelse i festeaparatet til tennene. Dette er en svært vanlig tannkjøttssykdom og mange har den uten å vite om det. Bakterier, genetikk, dårlig renhold og røyking er noen av faktorene som kan forårsake at sykdommen utvikler seg. Betennelsen fører til at benet rundt tannen brytes ned og dermed vil tannen få dårligere og dårligere feste. Ubehandlet vil sykdommen føre til at tennene kan løsne helt og falle ut.

Periodontitt er en sykdom som i de fleste tilfeller utvikler seg sakte over mange år, gjerne uten smerter, dermed at det være vanskelig for den rammede og kjenne at noe er galt. Et besøk hos tannpleier eller tannlege vil avsløre om tannkjøttet ditt er frisk.

Periodontitt diagnostiseres ved hjelp av røntgenbilder og klinisk undersøkelse. Ofte er tannkjøttet hovent, rødt og blør lett. Man kan også kjenne en karateristisk lukt fra munnen. Ved å måle avstanden fra tannkjøttskanten rundt tannen og ned til benet vil man finne ut hvor mye ben som er tapt. Dette benet vil ikke komme tilbake, men riktig behandling vil stabilisere utviklingen slik at ikke mer ben brytes ned.

Det viktigste for å både forebygge og behandle sykdommen er nøye renhold av tennene med tannbørste, tanntråd og tannstikkere hver morgen og kveld. Man bør også komme jevnlig til profesjonell tannrens hos tannpleier. Da fjernes bakterier og tannstein som ligger under og over tannkjøttskanten og som pasienten ikke når selv.

Det er kombinasjonen av god egeninnsats og profesjonell tannrens som holder sykdommen i sjakk. I noen tilfeller kan det også være nødvendig med hjelp fra en periodontist som er spesialist på tannkjøttsykdom. Periodontisten kan operere der hvor man ikke får fjernet bakteriene med tradisjonell rens. Antibiotika kan også bli nødvendig.

Man kan ha betennelse i tannkjøttet uten at feste til tannen er påvirket. Dette kalles gingivitt og kan ha lignende symptomer, som blødning og hevelse og rødhet. Gingivitt bør også behandles, da det potensielt kan utvikle seg til periodontitt.